DERFOR TØR JEG IKKE KØRE MED BUS / TURISTBUS / TAXI !

Razzia afslører farlige forhold på skiferiebusser. 10.02.2013

Politiet måtte trække den store bødeblok frem, efter at en større politirazzia mod 21 turistbusser ved Bella Centret i København søndag aften afslørede farlige brud på køre-hviletidsreglerne.
Politiets kontrol viste, at en fjerdedel af de busser, politiet tjekkede, ikke overholdt reglerne for sikker kørsel.
- Det grænser sig til svineri, siger Københavns Politi til TV 2 News.

Politiet i Syd- og Sønderjylland oplyser til nyhederne.tv2.dk, at der var mellem 45 og 50 skolebørn i bussen, og alle slap uskadt fra ulykken.
"Bussen kom kørende med omkring 35 km/t, da den får det ene hjulsæt ud i rabatten og ender på siden i grøften.
Alt forløb meget udramatisk, bortset fra at børnene måtte kravle ud gennem soltaget, da døren var spærret," siger vagtchefen til tv2.dk.

Kan man ikke tælle hvor mange skolebørn der var i Bussen? Det ser ud til at Bussen får skylden for at den fik det ene hjulsæt ud i rabatten? Var det ikke den uduelige ratholder der havde skylden? Vorherre bevar os ! ! ! !

18.oktober 2010 - En bus er mandag morgen væltet på en landevej i Norge, og blandt passagererne er otte unge danskere. Alle er sluppet uden større skader efter uheldet, oplyser politiet. Den tysk indregistrerede bus er forulykket midt i Norge på landevejen E14 mellem Sverige og Norge.
Midt i en kurve væltede den pludseligt om på siden og kom til læne sig op ad en skråning. Chaufføren og de 10 passagerer kunne kravle ud af lugen i taget og fra forenden af bussen, oplyser operationslederen hos politiet i Nord-Trøndelag.
Ud over de otte danskere var der en brite og to tyskere i bussen.


PRESSEMEDDELELSE
DF: Sjofle chauffører skal bremses
Sjofle opfordringer til enlige, kvindelige taxikunder, chaufførnetværk der overvåger etniske kvinders gøren og laden samt sort arbejde hører til dagens uorden blandt taxi- og pirattaxichauffører med anden etnisk baggrund end dansk.
- Jeg har fået henvendelser fra unge kvinder, der føler sig chikaneret, når en etnisk chauffør tilbyder rabat eller helt gratis kørsel for sex. Der bliver også klaget over, at enlige unge kvinder bliver stillet spørgsmål om deres seksuelle vaner.
På det generelle servicemæssige plan er der også mange klager. Her gælder det chauffører, der ikke gider hjælpe med bagagen eller åbne døre for kunderne. I det hele taget bliver hyrevognsbranchen ofte kritiseret. Det er selvfølgelig først og fremmest brandærgerligt for de mange chauffører, som udfører deres job helt upåklageligt. Derfor bør der også være bred opbakning til et forslag om at stramme gevaldigt op i branchen, siger trafikordfører Kim Christiansen, MF Dansk Folkeparti.
Han vil have ryddet op i branchen.
- Jeg foreslår bedre uddannelse og tvungen brug af uniformer, så kunder tydeligt kan se, at der er tale om en uddannet, servicemindet chauffør. Desuden skal der indføres skrappere sanktioner overfor chikane, sort arbejde i branchen samt ringe service og pirattaxikørsel.
- Det vil betyde et generelt løft for branchen og generelt bedre sikkerhed for kunder, siger Kim Christiansen.
Han varsler nu et forslag om indførelse af blandt andet bedre uddannelse og sanktioner mod chauffører, der chikanerer kunder, yder dårlig service og supplerer kontanthjælpen med blandt andet pirattaxikørsel.

 Det er måske nok kedeligt at være buschauffør og køre den samme rute dag ind og dag ud. En buschauffør fra den amerikanske by Portland i Oregon, kedede sig tilsyneladende så bravt forrige fredag at han tog sin elektroniske bog frem og placerede den på instrumentbrættet.
Buspassagererne har fortalt, hvordan chaufføren tydeligvis læste og bladrede i sin e-bog. Flere af passagererne filmede buschaufføren med deres mobiltelefoner, og her ses det, hvordan chaufføren kører ad "96 Express Route", mens han styrer bussen med sine albuer og læser.
Da chaufføren opdagede han blev filmet, bad han passagererne at stoppe, da det ikke var tilladt at filme en chauffør under kørselen.
Buschaufføren der arbejder for TriMet er nu suspenderet fra sit job, mens sagen undersøges.


PRESSEMEDDELELSE
DF vil lovgive om sikkerhed i turistbusser
1. marts er første forårsdag og samtidig en dag, hvor man skal se tilbage på en vinter, hvor der igen skete forfærdelige ulykker med turistbusser på vej til vinterferiedestinationer. Samtidig blev der foretaget en række undersøgelser af turistbusser, som viste sig at bryde både hastighedsregler, køre-hviletidsregler samt lade meget tilbage at ønske med hensyn til generelle sikkerhedsforhold.
Af 12 tilfældigt valgte turistbusser viste de 10 sig at køre mere end de 80 km/t, som er tilladt. Samtidig foretog politiet en større turistbusrazzia i Rødby ved afslutningen på vinterferiesæsonen. Også her blev afsløret markante brud på sikkerheden. Det får nu Dansk Folkepartis trafikordfører, MF Kim Christiansen til at gå i aktion.
- Vi må ikke glemme de grimme ulykker, som skete i februar. Tværtimod skal vi søge at sikre, at lignende ulykker ikke sker igen, siger Kim Christiansen.
Han fremsætter derfor beslutningsforslag om krav om alkolåse i rute- og turistbusser. Desuden overvejer Kim Christiansen om en række øvrige sikkerhedsregler skal indføres. Det drejer sig om påbud om vinterdæk på busser og ikke mindst skærpede sanktioner overfor chauffører og vognmænd, der gentagne gange bliver afsløret i at overtræde gældende hastighedsgrænser samt tilsidesætter færdselssikkerheden.
- Ved gentagne overtrædelser skal vi simpelthen give større bøder, eksempelvis 3.000 kroner til chauffører og 6.000 kroner til vognmændene. som er gældende for overtrædelse af køre- hviletidsreglerne. I gentagelsestilfælde skal det være muligt at inddragelse af EP-tilladelsen. Her skal vi i langt højere grad, end vi gør det i dag, bruge ”tachograferne”, der er de digitale fartskrivere, som man kan hente oplysninger om blandt andet bussernes hastigheder, til at dokumentere brud på reglerne, siger Kim Christiansen.
Han vil nu tage kontakt til justitsminister Lars Barfoed for at få sat gang i nye initiativer, der kan forebygge ulykker med busser.
Kim Christiansens beslutningsforslag er netop blevet fremsat og vil derfor blive behandlet i indeværende folketingssamling.

 
En turistbus med 42 pensionister er kørt i grøften og væltet ved Klemensker på Bornholm.

For blot en måned siden væltede en anden turistbus med 55 passagerer ved Allinge på Bornholm. På trods af lav fart tog bussen en tur ned i en halvanden meter dyb grøft.

103 fejl fundet:
Skibusser overtrådte reglerne på stribe.
På trods af den tragiske busulykke i Tyskland, hvor tre danskere omkom 13. februar 2010, fortsatte
skibusserne med at bryde reglerne i stor stil, da de i de efterfølgende uger
kørte turister frem og tilbage mellem skisportsdestinationerne

Eftehånden sker der mange ulykker især med Turistbusser. Selvfølgelig bliver køre/hviletid ikke overholdt! Jeg har selv i næsten 20 år kørt bus som free-lance driver. Efter at have knoklet i 5 arbejdsdage, skal man lige have et par øl sammen med vennerne og så skynde sig hjem fredag eftermiddag. Man skal køre et læs turister til udlandet. Man når lige at komme i bad, skifte tøj, få lidt at spise og så afgang. Det kunde være en lille tur, feks: Hamburg (5 timer), men det kunde også være lidt længere: Warsawa i Polen (10-12 timer). Tro mig! Man er sgu´ træt, længe inden man starter hjemmefra. Hvordan f...... kan dette være lovligt ? ? ?  PS: Jeg har erhverskort.

En dansk bus med unge fra ungdomsklub­ben Kærnehuset på Amager er kørt galt på motorvejen i Tyskland. Ulykken skete efter klokken 1 i nat, hvor bus­sen var på vej fra Danmark til Østrig.
Tre voksne er blevet dræbt. I bussen var cirka 65 voksne og unge. De til­skadekomne er bragt til omkringlig­gende sygehuse. (Ved man ikke hvor mange der var i bussen)?
Bussen skal være skredet ud i glat føre og væltet.

Vognmænd, der gang på gang overtræder færdselsreglerne, skal fratages retten til at drive vognmandsforretning. 
En bøde på 1000 kr. er latterlig lille "Svært at tro at de ikke kender regler" Ti busselskaber politianmeldt
Den forulykkede bus er ejet af Egons Turistbusser, og her erkender direktør Mogens Pedersen, at han ikke vidste, at en bus med anhænger maksimalt må køre 80 kilometer i timen i Tyskland. Bussen kørte galt med knap 100 kilometer i timen.

En buschauffør som ikke kender højden på sin bus, kiler den ind under en bro som ikke var så høj som bussen. Så han ikke skiltet ! Eller var han bare fuld, søvnig eller ligeglad? Han sidder jo ikke selv deroppe! Nej, når man sidder der i sin flotte uniform, ærmerne rullet op, med et par solbriller og en cigaret i kæften, Ja så er man noget ved musikken. Men kan han også køre bus?

Skibusser gambler fortsat med sikkerheden  - Marts 2006

Trods markant højere bøder fortsætter mange skibusser med at tilsidesætte sikkerheden. Det viser resultaterne af de seneste ugers buskontroller ved den dansk-tyske grænse. Chauffører kører rundt uden kørekort, nødudgange er defekte, der er tekniske mangler, og chaufførerne bryder køre/hvile-tidsreglerne i stor stil. Næsten 11 procent af de kontrollerede skibusser overtræder reglerne, der skal sørge for at chaufførerne er friske og udhvilede. Sidste år galt det lidt under 13 procent.

- Det er lidt beskæmmende, at det ikke er blevet bedre. Set i lyset af de skærpede straffe og det faktum, at vi har været har holdt mange møder med vognmændene, havde vi håbet på væsentligt færre overtrædelser, siger lederen af Rigspolitiets færdselsafdeling, Mogens Wilbert. Turistvognmændenes brancheformand, Bent Lau, er også skuffet. - Jamen, der er vi da helt enige. Det er simpelthen for dårligt og stadig meget deprimerende, siger han. Det er jo passagernes sikkerhed, vi taler om. Hvorfor er I ikke blevet bedre til at overholde reglerne?

- Jeg ved det ikke. Men kan vognmændene og chaufførerne ikke lære det, må vi jo stramme skruen endnu mere. Hvis det er nødvendigt må vi sætte bøderne endnu mere op. Blandt turistbussernes største kunder er gymnasierne, som hvert år sender tusindvis af elever på studieture. Rektor på Sønderborg Gymnasium og HF, Karl Kristian Højberg, kalder de fortsatte lovovertrædelser "en skandale". - Fortsætter de på den måde, kører de lige ned i deres egen afgrund, for så finder vi andre transportmuligheder. Det bliver nogle meget tomme busser, fastslår han.

Krav om strengere straffe til lyssky vognmænd

Når du tager en bus på ferie, sætter du dig i ét ud af ti tilfælde ind i en turistbus, som bringer dit og andres liv i fare. Alligevel har justitsminister Lene Espersen (K) for nylig afvist at gribe ind over for de brodne kar i vognmandsbranchen, og det beklager brancheforeningen for danske rejsebureauer.

- Der bør gribes ind med mere effektive midler over for de useriøse vognmænd, der sidder sikkerhedsforskrifterne overhørigt. Man bør overveje en klippekortordning, der rammer vognmændenes køretilladelser, og undersøge muligheden for en offentlig liste over vognmænd og rejsebureauer, der bliver noteret for overskridelser, siger direktør i Danmarks Rejsebureau, Lars Thykier.

Trætte taxachauffører kører i døgndrift

Når du sætter dig ind i en taxa i de tidlige morgentimer, sidder der sandsynligvis en dødtræt chauffør bag rattet. Det er nemlig helt normalt, at chaufførerne er på vagt i 12 timer i træk og langt fra unormalt, at vagten i weekenderne strækker sig over 15-16 timer.
- Evnen til at køre bil bliver helt sikkert værre, jo længere du kører. Når man er træt, har man samme reaktionsevne, som hvis man har en promille på 0,8.
En rundspørge mellem nogle chauffører:
En enkelt chauffør havde vagt i 11 timer. De resterende ni skulle alle være på arbejde i mellem 12 og 14,5 timer. Samtidig fortæller flere af chaufførerne, at de har prøvet at køre i 16 timer i træk. En enkelt beretter, at han engang kørte i ikke færre end 22 timer i træk.
Ifølge taxachaufførerne skyldes de lange vagter, at jobbet er provisionslønnet og den gennemsnitlige timeløn nede på omkring 130 kroner.
- Så der skal mange timer til for at få en nogenlunde løn ud af det, fortæller en chauffør.
Mens chauffører, der kører lastbil eller bus, skal overholde en række stramme regler om køre-hviletid, findes der ikke lignende regler for taxachauffører.
Ud over 11-timers-reglen, som gælder stort set samtlige lønmodtagere, er taxabranchen kun reguleret af et direktiv, som siger, at man maksimalt må arbejde i 48 timer om ugen i snit.  (Jeg har ofte kørt 20 timer i døgnet, som week-end afløser,både Bus og Taxi. En hverdagsaften fra klokken 18.00 til 02.00 efter 7-8 timer på min  faste arbejdsplads, ) (Red. Bent Bay)

EXPRESS BUSSER

Med 100 kilometer i timen tonser Horsens busselskabet Bent Thykjær's busser ud af de jyske landeveje, hvor man ellers kun må køre 80 kilometer i timen. Årsagen er chaufførernes stramme vagtplaner.

- Køreplanerne er alt for stramme, og det betyder brud på færdselsloven. Det er først og fremmest vognmændenes og trafikselskabernes ansvar. Men her er der ikke megen hjælp at hente. Derfor må politikerne gribe ind, førend der sker en alvorlig ulykke på grund af en stresset, træt og presset chauffør siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jan Villadsen til Nyhedsbrevet 3F.
Han vil bruge TV2's afdækning af brud på færdselsloven til at skærpe kravene til de danske politikere om at buschauffører og vognmænd skal omfattes af reglerne om køre-hviletid.
Bent Thykjær-bussernes brud på fartgrænserne står nemlig ikke alene.
Indtil nu har 3F's Transportgruppe indsamlet mere end 70 eksempler på vagtplaner, der lader buschauffører i forskellige selskaber arbejde i mere end 6,5 timer - og op til mere end otte timer uden pause.
En lastbilchauffør, der kører med træflis, køleskabe eller smågrise, skal holde pause på 45 minutter efter 4,5 timers kørsel på landevejen, skriver Nyhedsbrevet 3F.


Ingen kontrol


Det siger loven om køre-hviletid, og der vanker bødestraf, selv ved små overskridelser af reglerne. De er indført af hensyn til sikkerheden i trafikken, men reglerne gælder ikke for buschaufførerne - heller ikke selv om der er en flok skoleelever eller en halv børnehave i bussen.
- Buschaufførerne er ganske vidst omfattet af 11-timers-reglen, der skal sikre udhvilede chauffører bag rattet. Men den er der ingen, der kontrollerer. Slet ikke vognmændene og amternes trafikselskaber.
- Det er endnu en grund til at omfatte buschauffører og deres vognmænd af reglerne om køre-hviletid. Her er det nemlig politiet, der kontrollerer og udstikker bøder, siger Jan Villadsen.
Efter sommer er 3F's Transportgruppe færdig med at indsamle dokumentation for omfanget af vanvittige vagtplaner til brug for politikerne på Christiansborg.
Her er der imidlertid allerede tegn på politisk flertal for strammere regler.
Kun partiet Venstre afviser at lade buschauffører komme ind under reglerne om køre-hviletid.
Resten af partierne meldte positivt tilbage på en rundspørge foretaget af Fagbladet 3F i maj.

Bus - Lastbil - ulykke.

 

Den ene chauffør var efter alt at dømme kommet på afveje, da en bus og en lastbil mandag kørte sammen på Visbjergvej i Løgumkloster Kommune.

Politiets bilinspektør har fundet dækspor, der viser, at det ene køretøj har været over midten af den kun 5,30 meter brede vej, hvor ulykken skete.

 Det har nok været en af årsagerne til sammenstødet - sammen med det kraftige regnvejr og den smalle vej, vurderer politiinspektør Knud Reinholdt fra Tønder Politi.
Han vil dog ikke oplyse, om det er lastbil- eller buschaufføren, der har været ovre i den forkerte side. ????????
Ingen af chaufførerne er blevet afhørt endnu, da de begge er indlagt efter uheldet. Den 45-årige buschaufførs tilstand var tirsdag eftermiddag stadig kritisk, mens den 54-årige lastbilchauffør er alvorligt kvæstet, men uden for livsfare.
Den 22-årige Hulda Hauksdottir fra Løgumkloster blev dræbt ved ulykken. Desuden brækkede en 17-årig pige skinnebenet, mens resten af de 16 passagerer i bussen slap med lettere kvæstelser.
Bussen - linje 24 - var på vej fra Rødekro til Løgumkloster, da ulykken skete i en lang, svag og uoverskuelig kurve.
Når afhøringerne er overstået, og bilinspektøren har undersøgt bus og lastbil, håber Tønder Politi at opklare, præcis hvad det var, der skete ved ulykken.

Politiinspektøren er bestemt ikke dum! Hans udtalelse: "Det har nok været en af årsagerne til sammenstødet" er simpelthen fantastisk. Kan han virkelig ikke på dæksporene, se hvem som kom over midten?

Jeg har gyldigt kørekort!

Bøderne kan aldrig blive store nok for dette svineri!

En turbus kører mod  Harzen med et hold gamle damer.

Buschaufføren bliver prikket på skulderen af en lille, gammel dame som spørger om han vil have en håndfuld peanuts.
Den lækkersultne chauffør tager taknemmlig imod og smovser i peanuts.

 

Efter omkring et kvarter prikker den lille, gamle dame ham på skulderen igen og spørger om han vil have en håndfuld peanuts mere.

Han tager imod tilbuddet og nyder sine peanuts.

 

Dette gentager sig 5 gange til chaufføren spørger den lille, gamle dame om hun og de andre damer ikke hellere vil spise deres peanuts selv.

"Vi kan ikke spise dem, for vi har ikke tænder til det" svarer hun.

"Men hvorfor køber I dem så?" spørger chaufføren.

"Jo ser du; vi elsker chokoladen som er uden på dem" svarer damen! :)


Hello to all you car drivers everywhere

I have come here to tell you to be so very careful when you are driving

Because this is the time of year when I am just learning to walk. So please don't run me over.
 Just look how sweet I am.
Thank You

 

Man kunne også bare køre en tur til Tyrkiet !

Se denne side om Lastvogne og Ratholdere

Pas på Danske Lastvogne - Jeg mener dette

Danskere i Sne - Uhyggeligt

30 grunde for at bruge Firmabil

Du er velkommen til at sende denne side til venner

Click here to send this page to a friend!

 


 susnet.se tjänster - statistik och besöksräknare utan reklam

eXTReMe Tracker

  Free counter and web stats

 free stat counter

 free counters

Different country´s  Index  for The Beat Post International. Click a Flag below.
  Forskellige landes Indeks for The Beat Post International. Klik på et flag nedenfor.
Verschillende landen 'Index voor The Beat Post International. Klik op een vlag hieronder.

Copyright © 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - Bent Bay